Asumisentietopankki

Alle on koottu erinäisiä ohjeita asumiseen liittyen. Mikäli alta ei löydy vastauksia mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin, otathan meihin yhteyttä. Asiakaspalvelu vastaa mielellään kaikkiin asumiseen liittyviin kysymyksiin sekä sähköpostitse että puhelimitse.

Vesivahingon sattuessa lue tämä toimintaohje

Taloyhtiön hallinnassa olevat autopaikat varataan ja irtisanotaan yhteydenotolla isännöitsijätoimistoon. Ilman isännöitsijätoimistoon tehtyä muuttoilmoitusta ei autopaikkaa voi saada.

Autopaikat eivät siirry huoneiston myynnin mukana seuraavalle osakkeenomistajalle, vaan ne vuokrataan jonotusperiaatteella seuraavalle jonossa olevalle. Käytännöstä on kuitenkin taloyhtiökohtaisia poikkeuksia.

Autopaikkamaksu on käyttökorvaus autopaikan käytöstä. Autopaikkamaksu laskutetaan esisijaisesti autopaikan käyttäjältä. Koska sopimus käytöstä on taloyhtiön ja käyttäjän välinen, voi yhtiö kieltää autopaikan käytön asukkaalta, joka ei maksa maksujaan tai rikkoo annettuja ohjeita.

Huolehdithan, että autosi on parkkeerattu asianmukaisesti parkkiruudun sisään vaikeuttamatta viereistä parkkeeraajaa. Sähköpisteellä varustettujen autopaikkojen suojakannet tulee lukita ja lämmitysjohto irrottaa lämmitystolpasta aina käytön jälkeen.

Avainasioissa osakkaan ja asukkaan tulee olla yhteydessä isännöitsijätoimistoon.

Avainhallintamme sijaitsee Konalassa. Osa avaimista, esimerkiksi maksullisten kerhohuoneiden avaimet, on kuitenkin saatavilla toimistoltamme.
Ennen avainten noutamista suosittelemme olemaan meihin yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse! Näin varmistut tarvittavien avaimien sijainnista eikä turhia reissuja toimistollemme tarvitse tehdä.

AVAINTEN TILAUS 

Avaintilaus tulee tehdä aina kirjallisesti. Siirry avaintilauslomakkeeseen tästä. Tilauksen voi tehdä osakas tai hänen valtuuttama henkilö. Asukas voi tilata mm. autopaikan, pesutuvan ja saunan avaimia.

Henkilöllisyys tarkistetaan avainten noudon yhteydessä. Avaimet maksetaan noudettaessa tai vaihtoehtoisesti ne voidaan toimittaa postiennakolla.

Suutarilla on mahdollista teetättää ilman erillisiä lupia Abloy Profile- (ns. ura-avain), Exec- ja Classic -avaimia.

Huoneistojen lisäavaimet (Sento-, Pulse- tai iLOQ-avaimet) voidaan teetättää missä vain avainhallintayrityksessä. Suutarin tulee kuitenkin varmistaa mm. isännöitsijätoimistolta osakkaan osakkuus sekä isännöitsijätoimiston käyttämän avainhallintaliikkeen tulee saada tieto teetetyistä avaimista, jotta avainhallinta pysyy ajantasaisena. Suosittelemme olemaan meihin yhteydessä tarkempien tietojen saamiseksi.

JOS AVAIN HÄVIÄÄ

Otathan yhteyden isännöitsijätoimistoon, jos huomaat avaimesi kadonneen.

Taloyhtiö ei korvaa kadonneita avaimia. Mikäli on vaarana, että avainta tullaan käyttämään rikolliseen tai ilkivaltaiseen tarkoitukseen, tulee harkita huoneiston tai jopa koko kiinteistön uudelleen sarjoitusta.

Vastikkeista, vuokrista ja käyttömaksuista on mahdollista tilata e-lasku.  E-laskutilaus tulee tehdä omassa verkkopankissa viimeistään kuukauden 15. päivään mennessä, jolloin seuraavan kuun maksut ehtivät laskutukseen.

Tilausta varten tarvitaan tunnistetieto, joka on laskuyhdistelmässä mainittu viitenumero. Valitse laskuttajaksi taloyhtiö. Taloyhtiön nimi löytyy toimittamastamme laskuyhdistelmästä.

Ota yhteys pankkiisi, mikäli e-laskun tilaus ei jostain syystä onnistu.

Yrityksille verkkolaskujen lähettäminen vastikkeista, vuokrista ja käyttömaksuista on mahdollista. Teemme muutokset laskutusosoitteisiin, kun lähetätte kirjallisen tiedon laskutusosoitteista toimistoomme esimerkiksi sähköpostitse.

Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät porraskäytävän ilmoitustaulutiedotteesta. Rivitaloyhtiöissä yhteystiedot löytyvät usein jätekatoksesta.

Otathan yhteyttä huoltoyhtiön päivystykseen vain sellaisissa asioissa, jotka vaativat välittömiä toimenpiteitä, eivätkä voi missään tapauksessa odottaa seuraavaan arkipäivään (esim. ovenavaus, vesivahinko).

Uhkaavissa tilanteissa yhteys tulee ottaa hätäkeskukseen esim. epäilys tulipalosta.

Häiritsevästä elämästä on kyse siinä vaiheessa, jos muille asukkaille aiheutuva häiriö on jatkuvaa tai toistuvaa. Esimerkiksi yksittäiset juhlat ovat normaalia elämää, mutta naapurin jatkuvaa juhlintaa ja musiikinsoittoa pitkälle yöhön ei sen sijaan tarvitse sietää.

Häiriötä aiheuttaneen naapurin kanssa kannattaa ensin yrittää keskustella. Voi olla, että hän ei ole ymmärtänyt aiheuttaneensa järjestyssääntöjen vastaista häiriötä. Vaarallisen tuntuisissa tilanteissa tulee kuitenkin aina kääntyä ensin poliisin puoleen.

Mikäli keskustelu ei auta, voi isännöitsijälle tehdä häiriöilmoituksen. Häiriöilmoitus tulee aina tehdä kirjallisesti. Vapaamuotoinen sähköposti, josta ilmenee häiriön laatu, aiheuttaja sekä ajankohdat riittää hyvin.

ISÄNNÖITSIJÄNTODISTUS HUONEISTON MYYNTIÄ TAI LAINAA VARTEN

Isännöitsijäntodistusta tarvitaan, kun osakehuoneisto myydään tai haetaan lainaa. Se sisältää keskeisimmät tiedot taloyhtiön historiasta, rakennuksista ja taloudesta sekä tehdyistä ja suunnitelluista remonteista. Isännöitsijäntodistuksesta ilmenee huoneiston vastike– ja lainatiedot.

Todistukseen liitetään viimeisin vahvistettu tilinpäätös ja talousarvio, kiinteistön kunnossapitotarveselvitys ja korjaushistoria sekä energiatodistus.

Lisäksi isännöitsijäntodistukseen voidaan tilata erillisveloituksella esimerkiksi yhtiöjärjestys, yhtiössä tehty kuntotutkimus ja osakkaan remontti-ilmoitus.

ISÄNNÖITSIJÄNTODISTUS HUONEISTON VUOKRAUSTA VARTEN 

Huoneiston vuokrausta varten tilataan isännöitsijäntodistus, joka on suppeampi kuin normaali isännöitsijäntodistus. Se ei sisällä vastike-, tilinpäätös- tai huoneiston lainatietoja. 

TILAUS 

Isännöitsijäntodistuksen voi tilata osakkeenomistaja, hänen valtuuttama henkilö tai välitysliike, jolla on voimassa oleva toimeksianto osakkeenomistajalta myyntiä tai vuokrausta varten.

Isännöitsijäntodistus tilataan kirjallisesti asiakirjatilauksella  tai sähköpostitse. Todistuksesta ja mahdollisista ylimääräisistä liitteistä veloitetaan palveluhinnaston mukaisesti.

Asiakirjan saat tilattua helposti tästä

Taloyhtiö vastaa ainoastaan normaalin kotitalousjätteen poiskuljetuksesta. Muutto-, kodinkone- ja remonttijätteiden kierrätyksestä on jokaisen asukkaan huolehdittava itse.

Jätteet tulee lajitella huolellisesti HSY:n ohjeistuksen mukaisesti. Ylimääräisestä tai väärin lajitellusta jätteestä aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia taloyhtiölle, jotka johtavat vastikkeiden ja vuokrien nousuun.

Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakas on velvollinen ilmoittamaan kirjallisesti kaikista huoneistonsa muutos- ja kunnossapitotöistä taloyhtiölle (isännöintitoimistoon) etukäteen. Remontin saa aloittaa vasta kun taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä on toimittanut kirjallisen luvan remonttiin. 

Siirry lomakkeeseen tästä

Valvomme ja dokumentoimme osakkaiden teettämät remontit, sekä ylläpidämme muutostyörekisteriä. Huoneistokohtaisista muutostöistä tulee merkintä isännöitsijätodistukseen. Valvonnan tarkoitus on varmistaa, että remontit suoritetaan hyvän rakennustavan sekä rakennusmääräysten mukaisesti.

REMONTIN VALVONTA JA OSAKKAAN VASTUU

Osakas on velvollinen korvaamaan asianmukaisesta valvonnasta aiheutuneet tarpeelliset ja kohtuulliset kulut.

Muutostyön kustannukset ovat täysin osakkeen omistajan vastuulla kuten myös urakoitsijat, joita osakkeen omistaja päättää käyttää, joten tarkista aina, että urakoitsijasi on pätevä ja urakoitsijan vastuuvakuutus on kunnossa.

Taloyhtiön ja isännöitsijän pitämät tarkastukset ja katselmukset veloitetaan palveluhinnaston mukaisesti.

Muuttoilmoitus tulee tehdä sekä viranomaisille että isännöitsijätoimistoon muuttoilmoitus viimeistään viikon kuluttua muuttopäivästä. Ilmoituksen teko on laissa säädetty velvollisuus.

Muuttoilmoituksen isännöitsijätoimistoon voit tehdä sähköisesti tai käymällä toimistossamme. Emme ota muuttoilmoituksia vastaan puhelimitse. Viranomaisille tehdyt muuttoilmoitukset eivät välity meille.

SISÄÄNMUUTTO

Isännöitsijätoimistoon tehdyllä sisäänmuuttoilmoituksella saat taloyhtiön tarjoamat palvelut käyttöösi (mm. avainpäivystys, ovenavaukset, talonkirjaote, saunavuorot, autopaikat). Välitämme muuttoilmoitukset huoltoyhtiöön, joka muuttaa nimet oviin ja porrastauluihin.

POISMUUTTO

Poismuuttoilmoituksen jättäminen on tärkeää, sillä vesimaksut voidaan poistaa huoneistolta vasta kun ilmoitus on tehty. Vesimaksuja ei hyvitetä takautuvasti, jos muuttoilmoitusta ei ole tehty ajallaan. Katso lisää kohdasta vesimaksut.

Asuntokaupasta ja muista saantotilanteista toimitettavat asiakirjat ovat mainittu alla. Osakeluettelomerkintää ei voida tehdä ennen kuin kaikki asiakirjat on toimitettu.

Asiakirjat voidaan toimittaa meille sähköpostitse tai käymällä toimistollamme. Tarvittaessa pystymme ottamaan alkuperäisistä asiakirjoista kopion.

Yhtiökokouskutsut, vastikekuitit yms. osakasta koskeva posti lähetetään osakeluetteloon merkitylle osakkeenomistajalle.

Isännöitsijätoimisto ei tee siirtomerkintää osakekirjaan.

TAVANOMAINEN ASUNTOKAUPPA

Toimitettavat asiakirjat ovat ostajan vastuulla.

Huomaathan, että kauppakirja ei ole muuttoilmoitus. Asuntoon muuttavista asukkaista (ja heidän yhteystiedoistansa) tulee täyttää erikseen muuttoilmoitus. Katso kohta ”muuttoilmoitus”

JAKAMATON KUOLINPESÄ

  • Osakekirja, jotta voidaan todentaa sen olevan kuolinpesän hallussa
  • Perukirja
  • Sukuselvitykset, mikäli perukirja ei ole maistraatin erikseen vahvistama. Virkatodistukset tarvitaan siitä lähtien, kun vainaja on täyttänyt 15 vuotta.
  •  

PERINNÖNJAKO

TESTAMENTTI

  • Osakekirjasta kopio, jossa on katkeamaton luovutusmerkintöjen sarja
  • Perukirja
  • Sukuselvitykset, mikäli perukirja ei ole maistraatin erikseen vahvistama. Virkatodistukset tarvitaan siitä lähtien, kun vainaja on täyttänyt 15 vuotta.
  • Testamentti kokonaisuudessaan sisältäen tiedon lainvoimaisuudesta sekä testamentin tiedoksiantotodistukset ja moittimattomuustodistukset
  • Mahdolliset valtakirjat
  • Selvitys pesän ulkopuolisilla varoilla lunastetun osuuden varainsiirtoveron maksamisesta
  •  

LAHJA

  • Osakekirjasta kopio, jossa on katkeamaton luovutusmerkintöjen sarja
  • Lahjakirja
  • Mahdolliset valtakirjat
  •  

AVIOERO/OSITUS

Palovaroitin on pakollinen jokaisessa asunnossa. Huoneiston asukas on velvollinen huolehtimaan palovaroittimen toimivuudesta.

Huoneiston jokaisessa kerroksessa tulee olla vähintään yksi palovaroitin ja kutakin alkavaa 60 m² kohden tulee olla vähintään yksi palovaroitin.

Lisätietoa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston kotisivuilta www.tukes.fi

Saunavuorot varataan ja irtisanotaan yhteydenotolla isännöitsijätoimistoon.  Ilman isännöitsijätoimistoon tehtyä muuttoilmoitusta  ei saunavuoroa voi saada.

Saunavuorot on tarkoitettu talon asukkaiden käyttöön.

Saunamaksu on käyttökorvaus saunan käytöstä. Saunamaksu laskutetaan esisijaisesti saunavuoron käyttäjältä. Koska sopimus käytöstä on taloyhtiön ja käyttäjän välinen, voi yhtiö kieltää saunan käytön asukkaalta, joka ei maksa maksujaan tai rikkoo annettuja ohjeita.

Saunomisen jälkeen jätä sauna, pesuhuoneet ja pukeutumisen jälkeen siistiksi seuraavalle kylpijälle. Huolehdithan vesihanat kiinni ja sammutat valot.

Talonkirjaote on todistus asumisesta. Otteen saamisen edellytyksenä on, että taloyhtiölle on tehty muuttoilmoitukset kaikista asujista.

TILAUS

Talonkirjaote tilataan isännöitsijätoimistolta ja sen voi tilata vain asukas. Otteesta veloitetaan palkkio palveluhinnaston mukaisesti.  Palkkio maksetaan talonkirjaotetta noudettaessa toimistollamme käteismaksuna.

Asiakirjan saat tilattua helposti tästä

Osakkeenomistajat ovat velvollisia maksamaan yhtiövastiketta ja käyttömaksuja yhtiöjärjestyksessä mainittujen perusteiden mukaisesti. Vastikkeiden ja käyttömaksujen suuruuden päättää yhtiökokous.

MAKSAMINEN

Laskuyhdistelmä lähetetään vuodeksi etukäteen. Uuden laskuyhdistelmän saadessaan, osakkaan/asukkaan on tarkistettava sen oikeellisuus etenkin mahdollisten vesimaksujen osalta. Mikäli laskuyhdistelmässä on virhe, tulee osakkaan/asukkaan olla yhteydessä isännöitsijätoimistoon ennen eräpäivää. Samalla laskuyhdistelmällä maksetaan joka kuukausi.

Viitenumeroa on ehdottomasti käytettävä, jottei maksu kirjaudu virheellisesti. Viitenumero pysyy kuukausittain samana (pois lukien maksuhuomautukset).

Jos vastikkeet ja käyttömaksut ovat maksamatta yli kahden kuukauden ajalta, yhtiön hallitus käsittelee asiaa ja antaa varoituksen huoneiston hallintaanotosta. Yhtiökokous päättää huoneiston hallintaan otosta.

HENKILÖLUKUUN PERUSTUVA VESIMAKSU

Mikäli taloyhtiössä on henkilölukuun perustuva vesimaksu, on erityisen tärkeää tehdä muuttoilmoitukset ajallaan isännöitsijätoimistoon. Vesimaksuja ei hyvitetä takautuvasti, jos muuttoilmoituksia ei ole tehty ajallaan.

Huoneistolta perittävät vesimaksut täsmäytetään vuosittain maistraatin asukaslistoihin. Puuttuvat vesimaksut laskutetaan kahden vuoden ajalta takautuvasti.

Vesimaksut peritään osakkaalta.

KULUTUKSEEN PERUSTUVA VESIMAKSU

Taloyhtiöissä, jossa on kulutukseen perustuva vesilaskutus, tehdään tasauslaskut hallituksen määrittelemän aikataulun mukaisesti. Tavallisesti tasauslaskutus tehdään kerran vuodessa.

Vesimittarit luetaan joko huoltomiehen, osakkaan itsensä toimesta tai etänä mittarin tyypistä riippuen.

Vesimaksut peritään osakkaalta. Huoneiston osakkeiden siirtyessä omistajalta toiselle, ovat osapuolet vastuullisia ilmoittamaan yhtiölle poismuuttopäivän vesimittarilukemat sekä ilmoittamaan laskutusosoitteen. Mahdolliset vesiennakot kerätään osakkeenomistajilta.

Vikailmoitukset tehdään ensisijaisesti huoltoyhtiölle tai talonmiehelle. Huoltoyhtiön tai talonmiehen yhteystiedot löytyvät ilmoitustaululta.

Kiireelliset vikailmoitukset tulee tehdä suoraan huoltoyhtiöön!

Isännöitsijätoimistolle sähköisesti jätetyt vikailmoitukset käsitellään toimistomme aukioloaikojen mukaisesti. Vikailmoituksen isännöitsijätoimistoon saat tehtyä tästä. 

Verkkosivumme käyttää evästeitä saadaksesi parhaan käyttökokemuksen. Jatkaessasi sivuston käyttöä hyväksyt evästeet. Lue lisää